PopUp MP3 Player (New Window)

Rekeningrijden

Volgens minister Eurlings is het belangrijk zo snel mogelijk de “Kilometerprijs” in te voeren en heeft daarbij hoge verwachtingen van het effect op de files. (NRC 3-3-2007)
Om dat eerste in te voeren wordt er een complexe, dure technische en organisatorische oplossing bedacht. De minister heeft kennelijk een incassoprobleem.

Maar we kennen al jaren een prijs per kilometer, dat heet gewoon benzineaccijns. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je betaalt.

Als je de motorrijtuigenbelasting en BPM afschaft en omzet in een verhoging van de benzineaccijns, gaat de benzine aan de pomp pakweg een euro meer kosten.
Dit kun je morgen al invoeren!

Om de files te bestrijden begrijp ik dat er een barriere moet worden opgeworpen: in de spits zal de kilometerprijs hoger zijn dan daarbuiten. Maar de file is toch in zichzelf al een barriere? Als je daar niet in wil zitten (omdat een file je geld kost), ga je toch eerder of later van huis, je gaat thuis werken of verhuizen.
Dat zul je wellicht ook doen als je de hoge kilometerprijs in de spits niet wil betalen.
Dus we hebben reeds een incassomechanisme voor de kilometerprijs en een barriere in de spits.

Waarom moeten we ditzelfde bereiken met iets dat jaren op zich laat wachten, 3 miljard aan investeringen kost (met alle tegenvallers waar je zeker van kunt zijn) en nog eens torenhoge exploitatielasten?
En zullen de prognoses van de verwachte effecten door het CPB realiteit worden of zal dit weer wishful thinking blijken?
Welke belanghebbenden wil de minister eigenlijk dienen of gaat het toch om weer hogere belastingopbrengsten?

N.B. Deze minister heeft er uiteindelijk van afgezien rekeningrijden in te voeren, maar er zijn nu weer andere politici dit dit onderwerp toch weer op de agenda zetten.

 

Ir. Jes Spoelstra