PopUp MP3 Player (New Window)

Vuile auto's

Onze overheid wil ons doen geloven dat oude auto’s synoniem zijn met vuil en gulzig en nieuwe auto’s schoon en zuinig zouden zijn.
Ik mis de onderbouwing van deze opvatting.

Om hierover meer inzicht te krijgen enkele vergelijkingen:

Er bestaat een verband tussen uitstoot van CO2 , stikstof en zwaveloxiden en roet enerzijds en brandstofverbruik anderzijds. Omdat dit laatste goed te meten is gebruik ik dit hier als maat.
Op internet zijn tabellen te vinden van het benzineverbruik van vele honderden auto’s, zowel oudere als recentere modellen, grote en kleine. Daaruit blijkt dat in het algemeen dieselauto’s zuiniger zijn dan benzineauto’s. Slechts enkele nieuwe typen benzineauto’s (hybriede en klein) scharen zich in de rijen der diesels. Grotere auto’s verbruiken i.h.a. meer dan kleine en het verbruik neemt sterk toe naarmate je sneller dan 90-100 km/u rijdt. Zo is het altijd geweest. Leeftijd speelt nauwelijks een rol.
Ook is een vergelijking te maken op grond van rendement.
Een vergelijking van verschillende typen auto’s leert dat een dieselmotor een rendement heeft van 40-49 %. Ik ga uit van 40%. Een benzinemotor heeft een rendement van ongeveer 25 %.
De motoren van elektrische auto’s hebben weliswaar een rendement van zo’n 90%, maar de benodigde elektriciteit moet eerst worden opgewekt. Daarbij moet je bedenken dat een electriciteitscentrale (gas, kolen) een rendement heeft van slechts 40%. En door transformatoren en transport van elektriciteit kom je op een rendement van ongeveer 30%. De accu van deze auto heeft een rendement van 50-80%. Het totale rendement is hier dan 15% - 20% .
Een elektrische auto doet het dus niet beter dan een benzineauto. En al helemaal niet als je de electrische auto ook wilt verwarmen.
Bedenk dat de verliezen in deze vergelijking vervuiling betekent. Ook hier speelt leeftijd nauwelijks een rol.
Er valt veel meer over te zeggen, maar in dit kort bestek kun je stellen dat de ratio achter het subsidie- en belastingbeleid inzake auto’s (en het beleid voor maximum snelheden) ontbreekt.

Leeftijd is een ondeugdelijk criterium. Emissie-eisen zouden beter zijn. En dan ook de emissie bij de produktie meenemen...

Van old-timers kun je misschien nog opmerken dat daarmee minder dan gemiddeld wordt gereden of dat ze mooier zijn, zoals sommigen vinden. Maar hiermee is wel heel veel produktie-emissie uitgespaard!
De overheidsmaatregelen lijken bedoeld te zijn voor het het benutten van de elektriciteitsoverschotten en voor een financiële injectie voor de autoindustrie en toeleveringsbedrijven. Ik hoor een politicus zeggen: "Je kunt toch niet niks doen?"
Met warmtereductie heeft dit weinig te maken.