Trip report | ||
naam | Jes Spoelstra | Peter Koburg |
geboortejaar | 1946 | 1961 |
beroep | ingenieur, maar met VUT | Nu net voor een nieuwe baan, dus even tijd. |
andere buitenlandse motortochten | Praag, Noorwegen (2x), Dolomieten, Duitsland-Oostenrijk-Tsjechië, Normandië/Bretagne | Limone, Gardameer (1980) |
deze trip | Marokko | |
vertrekdatum | 6 maart 2008 | |
datum terug | 27 maart 2008 | |
afgelegde afstand | 8.255 km | |
beste dag | uit de vele prachtige dagen kies ik 10 maart: Tetouan en Chefchaouen. Twee verrassingen in een mooie omgeving! | De dag waarop we off road door de woestijn met 120 km/u naar de zandduinen van Erg Chebbi reden: super! |
slechtste dag | 27 maart: plensregen op de terugweg en dat gecombineerd met diarree .. neee | Helemaal met Jes eens, alleen had geen last van buikloop maar had het heeeel koud |
favoriete plaats | Chefchaouen: gezellige plaats | Chefchaouen als mooiste stadje, maar Ketama, het roverhol, had ook wel iets speciaals |
meeste hoofdpijn | Die Garmin van Peter kiest regelmatig de verkeerde weg en Peter gaat die blindelings ... | De lange terugreis, die wat mij betreft vanaf Meknes eigenlijk al begonnen was |
grootste vergissing |
| Eens met Jes; intuïtief voelden we dat er iets was met die motorrijder die ons tegemoet kwam; beter naar je intuïtie luisteren |
grootste verrassing | Bezoek Tetouan: cultuurshock | Alle aardige mensen die toen we langs scheurden bijna juichend hun duim naar ons op staken |
ziekten | keelpijn, griep, diarree | Beetje griep |
kosten trip | Circa 1500 euro all in | |
motor model | BMW 1200 GS | BMW 1150 GS |
bouwjaar, kilometers | 2004 - 30.000 (na deze tocht) | 2002, 56000 km |
accessoires | routerol (voor wegenkaart) | Garmin (heel handig hoor) |
bagage type | (vliegtuig)trolley, rugzak | BMW kofferset (3) |
zwak punt motor | uitschakelen knipperlicht (met rechterhand), design | Voorrem die soms moeilijk te bedienen was, te zwaar voor bergachtige en zandige off road tracks |
sterk punt motor | betrouwbaar, ergonomie, prestaties. | betrouwbaar |
storingen motor | lekkage aan remleiding rechts voor. | Voorrem liep iets aan |
ongelukken | In Spanje van de weg af geraakt bij haarspeldbocht. Met behulp van enkele passanten motor weer rechtop gekregen. Gelukkig geen letsel of schade. | niets |
zelfde motor weer? | wanneer? deze gaat jaren mee! | Lichtere motor voor het betere off road werk (BMW 650?) |
advies |
| Als je de kans krijgt om Marokko per motor te doen: grijp die kans! |
over je reisgenoot? (tricky!) | Ik heb Peter natuurlijk beter leren kennen. Er valt goed met hem samen te werken. Samen slapen wat minder, maar dat ligt vast aan mij. Bevalt iets niet, dan kun je dat gewoon tegen hem zeggen, zonder dat dat tot frictie leidt (die rare uitstapjes met z'n gps bv.). We hebben vaak gelachen, de sfeer was goed! | Hoewel we 21 dagen onafgebroken met elkaar hebben gereisd, waren we toch grote delen van de dag ‘alleen' omdat we tijdens het rijden elkaar niet spraken. Ik heb Jes als een rustige, georganiseerde en bovenal plezierige vent leren kennen. Jammer dat we in Marokko niet vaker een biertje konden pakken. |
Genoten van jullie reislog. Gelukkig dat Peter weer op pad gaat met the family. Graag ook een reisverslag,of wordt dat bij de borrel op de bakenbergseweg?
Peter en Jes wanneer is de volgende trip die wij kunnen volgen? gr Cornelie
Mooi verhaal heren! Ben nu in het bezit van een GL 1100 uit 1982. Wil mij dit voorjaar orienteren op een all road! Wel met cardan. Dan zit je al gauw bij BMW. Echter komt Yamaha in juni ook uit met een 1200 met cardanaandrijving! zal zien wat het gaat worden. het hoeft niet nieuw te zijn, een goede 2de hans mag ook. Wil dus ook wat ervaring met langere tochten opdoen. Vriendelijke & sportieve groet, Eddy
Vul onderstaande velden in om een reactie te plaatsen op dit reisverhaal.
Laat je e-mail achter en ik stuur je een mailtje als ik een nieuw verhaal of nieuwe foto's op de site heb gezet.