Op de een of ander manier staat het thema "Klimaat" bol van gesjoemel.
We kennen het gesjoemel met Volkswagen diesels, maar ook andere merken hebben zich schuldig gemaakt aan deze praktijk. Alles wat met software wordt gemaakt is potentieel verdacht als het om onwaarschijnlijke prestaties gaat.
Je kunt via wetgeving bijvoorbeeld zodanig scherpe eisen stellen aan de uitstoot van verbrandingsmotoren dat het fysisch haast niet mogelijk is daaraan te voldoen zonder afbreuk te doen aan de prestaties van deze motoren. Dit leidt dus tot gesjoemel.
* De autoindustrielobby in Brussel is zeer goed ontwikkeld. Om elke miligram wordt gestreden. Meetmethoden voor de motorprestaties worden door de fabrikanten zelf uitgevoerd onder specifieke
omstandigheden. Inmiddels is al meer dan 10 jaar bekend dat de opgaven van de fabrikanten niet worden gehaald in de praktijk en dat is nog steeds zo. Gesjoemel dus. * Het leek onmogelijk dat Nederland in 2014 de Kyoto doelstellingen (uitstoot broeikasgassen) zou halen. Op het laatste moment werd een rekentruc toegepast en met de aankoop van emissierechten is Nederland geslaagd. Cum sjoemelum. Inmiddels neemt de concentratie CO2 in de lucht onverminderd toe. * De gemeente Utrecht is begonnen het centrum voor oude dieselautos te sluiten met de kennelijke bedoeling de luchtkwaliteit te verbeteren. Na een jaar heeft TNO vastgesteld dat het effect van deze maatregel niet is vast te stellen. Toch blijft de gemeente Utrecht beweren dat haar milieubeleid effectief is. Stimuleren autoverkoop in crisistijd of toch gesjoemel? |
Op genoemde site werd keurig bijgehouden hoeveel auto’s van deze regeling gebruik hebben gemaakt. Na een jaar (voorjaar 2017) was dat ongeveer 460. Kennelijk vond men dit niet genoeg en ineens stond de teller in juni op 5000 en is daar blijven staan. Toch geen gesjoemel? * Ook deze gemeenten doen net alsof de aarde plat is: alleen in beschouwing nemen wat vanaf de bureaustoel te zien is en rekenen vanaf de aanschaf van de auto. * Andere voorbeelden van sjoemelen: |