PopUp MP3 Player (New Window)

Electrische auto's

In de NRC van 16-11-2011 wordt door Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen, de vraag beantwoord of houten speelgoed beter is voor het milieu. Dit i.v.m. pakjesavond.
Hij stelt dat er flinke stappen gezet zijn op het gebied van fair trade, CO2 neutraal e.d. Uiteindelijk pleit hij voor grootschalige cadeaus zoals een benzineloze auto.

Ik neem aan dat hij een elektrische auto bedoelt.

Het cadeau lijkt me niet geschikt voor in je schoen, maar professor Jonker zou toch moeten weten dat elektyrische auto’s helemaal niet gunstig zijn voor het milieu.
Elektriciteit is een tamelijk vuile vorm van energie, omdat dat wordt opgewekt met kolen, gas of olie. Bovendien heeft een elektriciteitscentrale een rendement van niet meer dan 40%.
Waarom verwarmen we onze huizen niet op elektriciteit, maar op gas? Juist, een gasketel heeft een veel hoger rendement dan de elektriciteitscentrale en kan daarom goedkoper zijn en beter voor het milieu!
Zo heeft ook een dieselmotor een hoger rendement (plm 40% of meer) dan een benzinemotor (25%). Hybriede auto’s (benzine-elektrisch) hebben rendementen die vergelijkbaar zijn met die van een dieselmotor.
Rekening houdend met het lage rendement van een elektriciteitscentrale en met verliezen van transport en opslag in accu’s zal het rendement van een elektrische auto dat van een benzinemotor niet overtreffen.
Zeker niet als je de elektrische auto nog wilt verwarmen ook.
De aap komt uit de mouw als blijkt dat professor Jonker pleit voor een elektrische auto, omdat je op de kosten kunt bezuinigen.
Maar dat komt door de verschillende vormen van subsidie die erbij gegeven worden.
Vooralsnog werkt een elektrisch auto dus op subsidie, evenals b.v. zonnepanelen.
Met het verbeteren van milieu heeft het weinig te maken.
Minder energie gebruiken is altijd nog het beste. Maar dat past ook niet in je schoen.

Jes Spoelstra.